10 Mituri false despre anvelope (Partea II-a)

10 Mituri false despre anvelope (Partea II-a)

Această publicație este continuarea primului articol «10 Mituri false despre anvelope». Dacă ai scăpat prima parte, acceseaz-o neapărat pentru a afla cele mai eronate mituri despre anvelope și exploatarea acestora.

#6 Data de fabricare nu contează dacă anvelopa nu a fost utilizată

De fapt… contează. E adevărat că pare paradoxal. Totuși, dacă unele lucruri se pot păstra ani la rând fără a fi utilizate, nu e astfel și în cazul anvelopelor. Durata medie de exploatare a unei anvelope este de șapte ani. Acest termen nu reflectă neapărat înseși «utilizarea» anvelopei. Pneurile, odată produse, suportă un proces de oxidare care e ireversibil chiar și în condițiile în care le depozitați corect. Deci – se deteriorează oricum. Dacă achiziționați anvelope second-hand atrageți atenția neapărat la anul fabricării.

#7 Anvelopele Premium – durează mai mult

O altă preconcepție greșită este faptul că anvelopele oferite de brandurile «Premium» («Michelin», «Goodyear», «Bridgestone», «Continental» etc.) au o uzură mai mică decât anvelopele obișnuite de buget. În esență, e fals. Tocmai pentru că modelele acestor producători presupun suprafețe de contact cu mult mai mari care permit micșorarea distanței de frânare și sporirea manevrabilității. În același sens, și amestecul de cauciuc este mai moale – deci, mai fragil. Evident, modelele «Premium» oferă caracteristici excelente de exploatare însă, în medie, după 3 ani de folosință, proprietățile lor unice se pierd din cauza uzurii.

#8 Dacă umfli anvelopa cu azot – crește performanța

Nimic mai fals. Deseori, această preconcepție este vehiculată, mai mult, de vânzători decât de șoferi. Azotul, fiind introdus în anvelopă, se comportă la fel ca aerul și nu reprezintă nici un avantaj unic, fără a avea vre-o influență specială asupra performanței mașinii. Unica diferență – acesta menține presiunea mai mult timp și desigur, e mai scump.

#9 Vara trebuie scăzută presiunea în pneuri

Deseori se crede astfel fiindcă se consideră că în acest mod anvelopele vor suporta o uzură «mai mică» deoarece nu se vor «supraîncălzi». De fapt, e fals. Producătorii buni de pneuri știu la ce temperaturi anvelopele pot fi supuse în timpul verii. În plus, crește consumul de combustibil dacă scădeți presiunea normală. Unica problemă poate apărea dacă vara conduceți în plină arșiță la viteză mare – atunci, într-adevăr, «accelerați» și uzura anvelopelor.

#10 Cu ajutorul anvelopelor ECO-efficient pot economisi mult combustibil

Bine, nu e un mit complet fals. Dar l-am încadrat aici fiindcă se exagerează uneori «efectul magic» al anvelopelor ecologice. Teoretic, pneurile «verzi» vă permit să economisiți circa 4% combustibil iar acest efect este «real» doar la viteze de peste 90 km/h. Evident, aceste pneuri sunt bine promovate dar tehnologiile actuale nu permit șoferilor să economisească «apreciabil» pe combustibil datorită anvelopelor.